انواع باطریها و نحوه برخورد با آنها (بخش دوم)
نوشته شده توسط : ریحان زاده

 با باطریهای نیکل  کادمیوم آشنا شدیم، اما گفتیم که به خاطر مشکلاتی که داشتن، منسوخ شدن. با منسوخ شدن باطریهای نیکل - کادمیوم، باطریهای یون - لیتیوم جایگزین اونها شدن.

 

باطریهای یون - لیتیوم که با عبارتهایی مثل این Li-ion یا این LIBمشخص میشن، نسل دیگه ای از باطریهای قابل شارژ در دستگاه های الکترونیکی هستن. باطریهای یون - لیتیوم، چگالی انرژیشون تقریباً دو برابر باطریهای نیکل - کادمیومه. سرعت تخلیه خود به خود در اونها، در صورت عدم استفاده در حدود 5 تا 10 درصد در ماهه و از همه مهمتر، اثر حافظه یا مِمُوری اِفِکت در اونها وجود نداره.

 

در طرف دیگه، تعداد دفعاتی که میشه این باطریها رو شارژ و تخلیه کرد، حدود 400 تا 1200 باره. محدوده دمایی کارکردشون کمتر از باطریهای نیکل - کادمیومه و هزینشون هم حدود 40% بیشتر از اونهاست.

اما اگه تلفن همراه یا نوت بوکتون از باطری یون- لیتیومی استفاده میکنه، توجه داشته باشید که:

1)     این باطریها به 10-12 ساعت شارژ اولیه احتیاجی ندارن

تاکید میکنم – احتیاج به شارژ اولیه ندارند.

2)     چون در این باطریها، اثر حافظه وجود نداره، لزومی نداره که حتماً 100% تخلیه بشن و بعد به شارژر وصل بشن. اما اگه وقتی شارژشون به حدود 10 تا 15 درصد رسید، به شارژر وصلشون کنیم و اجازه بدیم که تا 100% شارژ بشن، بیشترین عمر و بازدهی رو خواهند داشت.

نوع دیگه ای از باطریها که امروزه در وسایل الکترونیکی استفاده میشن، باطریهای لیتیوم - پلیمری هستن.

باطریهای لیتیوم - پلیمری Li-poly ، Li-Pol ، LiPo ، LiP ، PLI ، LIP که گاهی به اونها باطریهای لیتیوم - یون - پلیمر هم میگن، نوع دیگه ای از باطریهای شارژی مورد استفاده در وسایل الکترونیکی هستن. این باطری ها در مقایسه با باطریهای یون - لیتیومی، چگالی انرژی کمتری دارن و گرونتر هم هستن. در عوض در مقایسه با انواع دیگه باطریها سبکترن و به دلیل نوع مواد سازنده اونها، در تولیدشون انعطاف پذیری بالایی وجود داره. به این معنی که در هر شکل، اندازه و فرمی قابل تولیدن. در واقع علت اصلی گرایش تولید کننده ها به این نوع باطری ها رو هم باید همین انعطاف پذیری اونها دونست.

باطریهای لیتیوم - پلیمری، از دید کاربری، کمترین مراقبت رو نیاز دارن. چرا که نه تنها به شارژ اولیه نیاز ندارن، بلکه حتی موقع شارژ هم لزومی نداره که حتماً تا 100% شارژ بشن. به همین دلیل هم هست که خیلی از تلفنهای همراهی که از باطریهای لیتیوم – پلیمری استفاده میکنن، حتی وقتی برای نقل و انتقال اطلاعات با پورت USB به کامپیوتر وصل میشن، از همون فرصت هم استفاده می کنن و چند درصدی به شارژ خودشون اضافه میکنن.





:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: